Van DIV naar digi-DIV

Organisaties maken de omslag van papier georiënteerd naar digitaal werken en archiveren. De bijbehorende DIV-organisatie moet mee in deze verandering, van DIV naar digi-DIV. Wat betekent dit voor de functie van DIV?

Hoe beleg je de 'traditionele' DIV-functies?

Digitaal werken en/of zaakgericht werken betekent ook dat informatiebeheer en archieftaken bij medewerkers in het primaire proces terechtkomen. Hoe organiseer je dat? Doxis neemt het DIV-team hierin mee:
 

  1. Identificeren en analyseren
    We omschrijven en actualiseren de informatiebeheerorganisatie, en met name de nieuwe e-DIV-taken, rollen en functies, inclusief benodigde kennis en competenties. Deze leggen we ook vast. Op deze manier structureren en organiseren we de DIV-functies op een eenduidige manier binnen de organisatie.
  2. Ontwerpen en inrichten
    Vervolgens toetsen we of de capaciteit (kwantitatief en kwalitatief) van de huidige DIV-medewerkers overeenkomst met de functies, rollen, werkwijzen, kennis en competenties binnen de nieuwe digitale organisatie.  Zo geven we verder vorm aan de digi-DIV-organisatie.
  3. Implementatie
    Op basis van voorgaande punten implementeren we de nieuwe digi-DIV-organisatie. We stellen een veranderplan met communicatieplan op. Vervolgens gaan we aan de slag met alle medewerkers (dus ook buiten het traditionele DIV-domein) en maken hen bewust van hun verantwoordelijkheden op het gebied van (nieuwe) taken, processen, werkwijzen, systemen op het gebied van informatiebeheer. Doxis kan hen hier natuurlijk ook bij begeleiden in hun nieuwe taken en verantwoordelijkheden.
Aan de slag met een succesvol digi-DIV team? Bel Doxis!

Je resultaat

  • Je beschikt over een goed georganiseerde digi-DIV organisatie, waarbij kwalitatieve en kwantitatieve bezetting in overeenkomt met taken en rollen die een digitale organisatie vereist.
  • Er is draagvlak binnen de organisatie voor de nieuwe digi-DIV taken en verantwoordelijkheden. Iedereen weet wat er van hen verwacht wordt op het gebied van informatiebeheer en archivering. Ook de medewerkers in het primaire proces.
  • De gehele organisatie is bekend met de nieuwe digi-DIV werkwijzen en alle medewerkers handelen daar ook naar.

Nieuwsbrief

Fear of missing out? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Mis niets op het gebied van digitaal werken, trends in informatiemanagement, effectief werken én de actualiteit binnen de publieke sector. Schrijf je daarom snel in voor de gratis nieuwsbrief van Doxis Informatiemanagers.