Hoe de nieuwe Doxis directie het eerste halfjaar heeft beleefd

Het is 2 maart als Doxis samenkomt om Michiel Rijneke te ontmoeten als nieuwe directeur en eigenaar. Hij vertelt dat Titia Beuker samen met hem de directie zal gaan vormen. De geur van verandering en nieuwe plannen hangt in de lucht. Niemand kan op dat moment vermoeden dat dit voorlopig de laatste personeelsbijeenkomst zal zijn, en de maanden hierna een ongekende vuurdoop voor het kersverse directie duo. Hoe is het eerste halfjaar ze vergaan?

Was het meteen duidelijk dat jullie dit samen zouden gaan doen?

Michiel: ‘Ja, dat ik een samenwerking zou zoeken stond buiten kijf. Ik wil niet in mijn eentje de directie vormen, ik wil kunnen sparren.’

‘Een voordeel is dat ik zowel Doxis als Titia al langer ken. Het was 13 jaar geleden Titia die mij opbelde met een eerste opdracht voor mij als zzp’er. We hebben sindsdien contact gehouden en kunnen goed met elkaar overweg. Titia heeft een scherpe blik als het gaat om de dienstverlening van Doxis.’

Titia:  Toen Michiel me belde met het nieuws dat hij directeur zou worden, was ik meteen enthousiast. Het leek me dan ook leuk om met hem samen de directie te vormen. Een mooie vervolgstap voor mij binnen Doxis. En vanuit deze rol kan ik ook mijn ideeën voor de verdere ontwikkeling van Doxis in praktijk brengen’.

Nieuwe directie Doxis

Kennismaking met Michiel Rijneke als nieuwe directeur van Doxis | 2 maart 2020

Hoe ervaren jullie de samenwerking?

Michiel: ‘Ik vind het heel bijzonder om te zien hoe we elkaar aanvullen. Hoewel we elkaar al kenden hebben we niet eerder samengewerkt. Dat was dus wel even spannend.’

Titia: ‘We werken echt in harmonie. Michiel is de methodische denker en zit op de inhoud. Ik ben meer van de relaties en commerciële zaken. We zijn het nog nergens oneens over geweest. Terwijl we toch ook een compleet andere manier van denken hebben.’

Michiel: Titia’s jarenlange ervaring bij Doxis is ook waardevol. Veel binnen Doxis is nieuw voor mij, terwijl Titia het allemaal al eens heeft meegemaakt. Dat is voor mij heel prettig. Gelukkig ken ik de markt en de vraagstukken die bij onze klanten spelen wel heel goed.’

 

Nog geen twee weken na jullie officiële start als directie van Doxis ging Nederland in lockdown vanwege de coronacrisis, wat ging er door jullie heen?

Titia: ‘We waren natuurlijk verrast door de snelheid waarmee corona zich ontwikkelde en de onzekerheid die dat met zich meebracht voor iedereen op het moment van de lockdown. Vanaf dat moment zijn we elke dag 24/7 aan het werk geweest.’

Michiel: ‘We hebben er bewust voor gekozen om niet te denken aan wat er allemaal mis kon gaan, maar er juist vol voor te gaan. Naast alles wat er speelde moest ik een snelcursus Doxis doorlopen. Ik zat nog middenin het leren kennen van mijn nieuwe bedrijf. Ik heb me toen enorm gesteund gevoeld door het interne corona crisisteam waar we dagelijks overleg mee hadden en alle andere collega’s die volop aan het werk zijn gebleven.’

“In week twee van de lockdown riepen we
‘Academie! We gaan online
!”

Wat betekende de coronacrisis voor het werk?

Titia: ‘De eerste maand merkte je dat de opdrachtgevers voorzichtig waren. De reactie was om dingen even op pauze te zetten. Maar toen bleek dat het langer zou gaan duren en dat het uitzitten geen optie was ging het roer om. De opdrachten stroomden weer binnen.’

Michiel: ‘We zijn juist mensen gaan aannemen om aan de vraag te kunnen voldoen. We hebben een vernieuwde recruitment aanpak vormgegeven om de arbeidsmarkt aan te boren. Doxis is behoorlijk gegroeid in coronatijd. Daar ben ik best trots op.’

Titia: Het hielp dat we exact hetzelfde reageerden op de corona-crisis, onze eerste reflex was: actie ondernemen!’

Michiel: Dat geldt voor heel Doxis. Iedereen pakte meteen zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik heb toen wel gedacht: ‘Als we dit met zijn allen kunnen dan gaan we – tijdens en zeker ook na corona - een hele mooie tijd tegemoet. Waar we nadrukkelijk wel aandacht voor willen en moeten hebben is dat iedere Doxiaan op een eigen manier om gaat met de nieuwe situatie die door corona is ontstaan.’

Titia: Een groot deel van de collega’s werkt vanuit huis, maar een deel ook niet. In beide situaties is het niet zoals voorheen. We proberen dat zo goed mogelijk te begeleiden en zijn bijvoorbeeld aan het bekijken hoe we vitaliteit nadrukkelijk vanuit Doxis aandacht kunnen geven. Gezondheid staat immers voorop!’

 

Welke actie hebben jullie ondernomen in reactie op de crisis?

Michiel: ‘We hebben versneld ons eigen online opleidingsprogramma op de markt gebracht. Dat plan lag er al, maar ik wilde nú iets kunnen bieden aan ons klantennetwerk.’

‘In week twee van de lockdown riepen we daarom ‘Academie! We gaan online!' Daar werd gelukkig enthousiast op gereageerd door alle collega’s.’

Titia: ‘Sinds 1 april is de Doxis Academie een feit. Nu nog vooral intern gericht en beperkt extern, maar in 2021 gaan we daarmee actief de markt op.’

 

Waarom een Doxis Academie?

Michiel: ‘Ik heb zelf een enorme hekel aan lang stil zitten in saaie hoorcolleges. Het idee van onze e-learnings is dat je het lesmateriaal, waaronder filmpjes, kan bekijken wanneer jij wil, en het verhaal ook nog even kan terugluisteren, zo vaak als je wil.’

Titia: ‘Ons verhaal is praktisch gestuurd, we blijven niet te lang hangen in de theorie. In onze eerste leergang Hotspot COVID-19 gaat het ook echt over hoe je hiermee aan de slag kan.’

Michiel: ‘Het ideaal is om de online trainingen te combineren met fysieke bijeenkomsten. Dat is het doel voor 2021. Hopelijk is corona dan weer zodanig onder controle dat dat kan. Want uiteindelijk willen we ook graag live met onze klanten in contact zijn.'

Michiel Rijneke en Titia Beuker

Binnenkort verschijnt er een nieuw artikel in deze reeks met daarin meer over de toekomstplannen van de Doxis directie en hun visie op informatiemanagement. Houd ons blog in de gaten of volg ons op LinkedIn of Twitter!

 

Ook aan de slag met een toekomstbestendig informatielandschap? We nemen de mogelijkheden graag met je door.