Beter en leuker. Want als gewone organisatie kom je er niet meer.
Hoogopgeleide professionals verwachten veel van een werkgever. En terecht, vindt Doxis-directeur Michiel Rijneke. Zijn doel? Van Doxis het tofste, leukste, mooiste en beste bedrijf om te werken maken. Hoe? Van vernieuwde arbeidsvoorwaarden tot heringerichte kantoren en alles ertussenin.

“Met een ‘gewone’ organisatie kom je er tegenwoordig niet meer. Opdrachtgevers én medewerkers vragen om meer, anders, beter en vooral ook authentiek”, zegt Michiel, die sinds begin 2020 directeur en eigenaar van Doxis is. “Maar wat houdt dat in? Dat is een zoektocht. Steeds verder fijnslijpen. Wat past het beste bij ons? Hoe voldoen we het beste aan de verwachtingen van de medewerker én van de opdrachtgever? Dat is nou juist een heel gaaf proces!”
Doxis helpt overheids- en non-profitorganisaties bij het realiseren van een krachtige informatiehuishouding. Voor die organisaties is dat cruciaal voor hun dienstverlening aan burgers en bedrijven. Alles draait daar immers om informatie. De laatste jaren is pijnlijk duidelijk geworden dat er nog veel verbetering nodig is.
Virtuele organisatie.
“Als je een organisatie als Doxis, met veel hoogopgeleide professionals, overneemt en wilt doorontwikkelen, dan moet je echt aan de bak. Iedereen vindt er wat van, heeft hoge verwachtingen en stelt eisen aan goed werkgeverschap. En logischerwijs hebben opdrachtgevers ook hoge verwachtingen van een organisatie waarvan de historie teruggaat tot 1909. Gelukkig laat ik me graag uitdagen op dit soort onderwerpen.
Een extra uitdaging daarbij is dat we grotendeels een virtuele organisatie zijn, want medewerkers (we noemen ze Doxianen) werken vaak op locatie bij de opdrachtgever, thuis of op een van onze kantoorlocaties in Den Haag, Zwolle en Vught. Dat werkt prima, maar we zitten dus niet iedere dag bij elkaar op de gang. Zorg dan maar voor samenhang, onderling contact en ‘je onderdeel van Doxis- voelen’. Dat is een voortdurende uitdaging.
Veranderingen.
Daarom zijn we de laatste jaren gericht en samenhangend met veel onderwerpen actief aan de slag gegaan. Koersvast en vasthoudend. We formuleerden een nieuwe missie en visie en hebben daar heldere strategische en organisatorische keuzes bij gemaakt. We werkten aan onze merkidentiteit en -uitstraling, actualiseerden onze arbeidsvoorwaarden en hebben ontwikkeling van vakkennis, opleiden en (samen) leren geprofessionaliseerd (intern en extern in onze eigen Doxis Academie). We vernieuwden ook onze kantoren naar de nieuwe Doxis-sfeer. Het moeten plekken zijn waar collega’s graag samenkomen. Dat samenkomen doen we ook op Doxis-dagen en tijdens borrels en kennissessies. We stimuleren dat contact. Niet alleen omdat het heel erg gezellig is, maar natuurlijk ook omdat onderlinge uitwisseling van kennis zo steeds verder verbetert.
We geven veel ruimte voor autonomie. Dat gaat hand in hand met verantwoordelijkheid.
Michiel Rijneke, Directeur Doxis

Platte organisatie.
Een cruciale keuze is dat we een heel platte organisatie zijn. We werken met een tweehoofdige directie die sturing en richting geeft aan een aantal zelfredzame disciplines, die vervolgens onze consultants en opdrachtgevers faciliteren. We geven veel ruimte voor autonomie en dat gaat hand in hand met verantwoordelijkheid die iemand moet nemen. In totaal functioneren bijna 100 Doxianen steeds meer als een geoliede machine. Altijd geolied? Nee, natuurlijk niet en dat is geen probleem. Dat heet leerproces.
Alles bij elkaar werken we zo aan een goede vibe en een stevig fundament. Anders gezegd, we werken aan een omgeving – een context – die consultants uitdaagt het beste uit zichzelf te halen. Daardoor worden de opdrachtgevers het best bediend en is continuïteit en groei van de organisatie mogelijk.
Beste werkgever.
En met enige trots kan ik zeggen dat we op de goede weg zijn. Onze Doxianen beoordeelden de organisatie zó positief, dat we in 2023/2024 het keurmerk World-class workplace mogen voeren, een keurmerk voor beste werkgever. Minstens zo belangrijk: onze opdrachtgevers waarderen onze dienstverlening gemiddeld met een 8. En zakelijk gezien gaat het zo goed dat we één van de FD Gazellen 2022 (snelst groeiende bedrijven van Nederland) waren.
Verder bouwen aan Doxis.
Mooie bevestigingen dat we op de goede weg zijn. Maar uiteraard zijn dit soort erkenningen geen doel op zich. We bouwen de komende jaren verder. Doel is dat steeds meer mensen ons ervaren als het tofste, leukste, mooiste, beste bedrijf dat onze missie waarmaakt: Samen een krachtige informatiehuishouding realiseren. Dat is Doxis.”
Wil jij ook onderdeel zijn van ons leuke team?
Persoonlijke ontwikkeling, kennisdeling en een informele werksfeer staan bij ons centraal. Zo helpen wij onze klanten en elkaar. Ook werken bij Doxis? We hebben veel leuke vacatures uit staan.


